סוגי הטרדות מיניות בעבודה

החוק למניעת הטרדה מינית אשר חוקק בשנות התשעים של המאה העשרים, נתן מענה חקיקתי לשאלה מהי התנהגות מינית בלתי הולמת ומה המחיר שעל המטריד לשלם בגין התנהגות זו. החוק מונה מגוון סוגי הטרדות מיניות בעבודה ומחוצה לה, אשר במקרים מסוימים עשויים לחשוף את מבצעה להעמדה לדין ותשלום פיצוי בשיעור גבוה במסגרת הליך אזרחי.

מהי הטרדה מינית

ההגדרה המשפטית של המונח הטרדה מינית, מופיעה בסעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית שחוקק בשנת 1998 ומשתרעת על מגוון התנהגויות ומעשים. על פי סעיף 1 לחוק, מטרת החוק היא לאסור על הטרדתו המינית של אדם, כאשר ערכי היסוד מהם נגזר חוק זה הם כבוד האדם, זכותו לפרטיות, זכותו לחירות, ולצורך קידום ערך השוויון בין שני המינים.

לקריאת מידע נוסף ומעמיק על החוק למניעת הטרדה מינית בעבודה – לחצו כאן.

סוגי הטרדות מיניות בעבודה

סוגי הטרדות מיניות בעבודה

עתה לאחר שהבנו מהי הטרדה מינית, נעמיק בנושא בראי החוק. סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית, קובע כי ביצוען של ההתנהגויות הבאות ייחשב הטרדה מינית:

  1. סחיטה באיומים בעלת אופי מיני.
  2. מעשים מגונים בגופו של אדם, בפניו או בפומבי.
  3. הצעת הצעות שהינן בעלות תוכן מיני, אשר מופנות לעברו של אדם, לאחר שאותו אדם הבהיר כי הוא חפץ בהפסקתן.
  4. מגוון התייחסויות המופנות לעברו של אדם שהינן בעלות אופי מיני, לאחר שאותו אדם ביקש שיופסקו.
  5. ביזוי או השפלה של אדם הנוגעים למיניותו, מגדרו או נטייתו המינית.
  6. פרסום מדיה דיגיטלית של אדם ממנה ניתן לזהותו, אשר מתמקדת במיניותו, ושפרסומה עלול להשפיל או לבזות אותו, כל עוד הפרסום נעשה ללא הסכמתו.

סוגי הטרדות מיניות בעבודה בעלות אופי מיוחד

לצד המקרים המתוארים לעיל, מונה החוק כי ביחס לכמה סוגי הטרדות מיניות בעבודה, התנהגות המטריד תיחשב אסורה גם ללא תגובה מצד המוטרד, לאור פערי כוחות אשר עשויים למנוע מהמוטרד להביע דעתו בפני המטריד באופן אותנטי. המקרה הבולט והנפוץ בתחום זה, הוא המקרה של הטרדה מינית במקום העבודה.

דוגמאות להטרדה מינית במקום העבודה

ישנם מספר סוגי דוגמאות להטרדה מינית בעבודה. דוגמא אחת היא הטרדה מינית הכוללת מגע פיזי מצד עובד בדרג בכיר ביחס לעובד בדרג זוטר. מעשה זה הכולל מגע עונה על ההגדרה של מעשה מגונה וכפועל יוצא מכך גם על הגדרת החוק להטרדה מינית.

דוגמא נוספת להטרדה מינית במקום העבודה היא במקרה שבו עובד בדרג בכיר מציע הצעות בעלות אופי מיני לעובד הכפוף לו או מתייחס באופן מבזה למיניותו כגון הערת הערות על המראה של העובד או על נטייתו המינית.

דוגמא זו יכולה בהחלט להיכלל בגדר הטרדה מינית מילולית.

הטרדה מינית בעבודה בין עובדים שווי מעמד

דוגמא נוספת להטרדה מינית במקום העבודה נוגעת לעובדים המשתייכים לאותה קבוצת שווים, ללא יחסי כפיפות, כאשר אחד העובדים משגר לעבר עובד אחר הצעות בעלות אופי מיני או מתייחס באופן מבזה למיניותו, אף שהעובד האחר ביקש ממנו לחדול מכך.

ענישה בגין הטרדה מינית

אדם אשר מבצע הטרדה מינית בעבודה, עשוי לעמוד לדין פלילי בגין התנהגות זו. העונש בגין כל אחד ממגוון סוגי הטרדות מיניות שפורטו לעיל, נע בין שנתיים ל- 5 שנות מאסר. כמו כן, באפשרות אדם אשר הוטרד מינית לתבוע בעזרת עורך דין הטרדה מינית את המטריד בתשלום פיצוי, כאשר על פי החוק, באפשרותו לזכות בפיצוי של עד 120,000 ללא צורך בהוכחת נזק.

הפוגע צריך לשלם על מעשיו

חווים הטרדה מינית מילולית או פיזית? אדם שנפל קורבן להטרדה מינית בעבודה, עשוי להתקשות להכיר בכך שנגרם לו עוול שאינו קשור בהתנהגותו שלו, וכי על הגורם שפגע בו לשלם על מעשיו.

לשם כך, בעת קרות אירוע בעל אופי מיני פוגעני, רצוי לפנות אל עו"ד המתמחה בייצוג נפגעי עבירה, לשם מיצוי מלא של הזכויות הנתונות לקורבן ההטרדה בחוק, בין אם בהיבט הפלילי ובין אם בהיבט האזרחי.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן