עונש על הטרדה מינית בעבודה

מה העונש על הטרדה מינית בעבודה והאם זו עבירה פלילית או עוולה אזרחית

החוק למניעת הטרדה מינית שנחקק בשנת 1998 התווסף לאיסור על אלימות פיזית, מילולית, מינית והתנהגותית. הוא נועד להילחם בתופעת ההטרדות ובעקבותיו התעוררה המודעות של הציבור באשר להיקף התופעה. בעקבותיו חלו שינויים תפיסתיים שגרמו למתירנות היחסית שהתקיימה עד לאותה העת. מצד אחד, קביעת העונש על הטרדה מינית גרמה לירידה במספר המקרים, אך מצד שני, חלה עלייה בתלונות שווא, אשר יש להן השלכות מהותיות על חייו של האדם שהואשם על לא עוול בכפו.

בין הטרדה מינית להאשמת שווא

הפער שבין הטרדה מינית והאשמת שווא יכול להכיל מקרים שונים, שהנם על הגבול הדק, ועשויים להתרחש במגוון תרחישים, בעיקר במקום העבודה. בעוד שאדם אחד עשוי לראות במחווה כלשהי חיזור, אדם אחר יכול לפרש זאת כהטרדה מינית בעבודה, ובהעדר מדיניות ברורה, הדבר עלול ליצור תרבות ארגונית לקויה, שמהווה כר פורה גם להטרדות וגם להאשמות שווא.

לעיתים קרובות בית המשפט עומד בפני דילמה קשה ומתקשה לקבל החלטה הוגנת וצודקת. עורך דין הטרדה מינית יכול לסייע לכם בייצוג הקורבן או בייצוג האדם החשוד בביצוע העבירה ולהציג את פרטי המקרה בצורה מדויקת ונכונה.

עונש על הטרדה מינית בעבודה

איך החוק מגדיר הטרדה מינית?

על מנת לענות על השאלה איזו התנהגות תיחשב להטרדה מינית, המחוקק סיווג את מכלול ההתנהגויות ל- 6 סוגים:

  1. סחיטה באיומים עם דרישה לעשות מעשה כלשהו בעל אופי מיני (בכתב, בעל פה או בהתנהגות).
  2. ביצוע מעשים מגונים.
  3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני.
  4. אמירות, מחוות או התייחסויות כלפי אדם המתמקדות או מרמזות על מיניותו.
  5. יחס מבזה, משפיל או לא הולם שמתייחס או רומז למינו, מיניותו או נטייתו המינית של האדם.
  6. פרסום, הפצה או חשיפה של סרטונים, הקלטות או תמונות עם אופי מיני.

במקרים בהם קיימים יחסי מרות או כל חוסר שוויון בין שני הצדדים, החוק נוטה לטובתו של הקורבן.

כמובן שגם הטרדה מינית מילולית נחשבת כהטרדה לכל דבר.

מהו העונש על הטרדה מינית?

נשאלת השאלה, האם להגיש תביעה אזרחית או תלונה במשטרה?

הטרדה מינית כעבירה פלילית

העונש על הטרדה מינית עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות המקרה. העונש המקסימלי בגין עבירה זו הוא מאסר עולם. במרבית המקרים, עונשו של הנאשם בגין הטרדה מינית עומד על שנתיים מאסר, לכל היותר.

העונש בגין התנכלות על רקע הטרדה מינית עומד על 3 שנות מאסר.

העונש על הטרדה מינית והתנכלות לזולת עומד על 4 שנות מאסר.

העונש על הטרדה מינית במקרים בהם אדם פרסם והפיץ תצלום, סרטון או הקלטה בעלת אופי מיני של אדם אחר ללא הסכמתו, אשר מתמקדת במיניותו ועלולה להשפיל או לבזות אותו, הוא 5 שנות מאסר.

הטרדה מינית כעוולה אזרחית

בשל הקושי שבחשיפה מצד הקורבן במקרים של הטרדה מינית, ההנחה היא, שכשליש מהנשים חוו הטרדה מינית כזו או אחרת במהלך חייהן, אך אחוז מאוד קטן מהן נוטה להגיש תלונה בגינה.

על מנת להקל על קורבנות הטרדה מינית, המחוקק קבע מנגנוני מניעה ואכיפה נוספים, שנועדו לצמצם את היקף התופעה במקומות העבודה, בהן הסבירות להטרדה מינית גבוה יותר מכל מקום אחר.

על המעסיק מוטלות חובות שונות כמו הגדרת תקנון, פרסומו ומינוי אחראית לנושא הטרדות מיניות, אשר מתוקף תפקידה מחויבת לערוך בירור בכל מקרה של הטרדה או חשד להטרדה מינית במקום העבודה. במקרים בהם קיים חשד סביר או שקיימת הטרדה מינית, נדרש המעסיק לנקוט בצעדים משמעתיים.

נפגעי הטרדה מינית רשאים להגיש תביעה אזרחית כנגד המטריד ואף כנגד מעסיק שאינו פעל כחוק למניעת המקרה או חקירתו. במקרים אלו בית המשפט עשוי לפסוק לטובת הקורבן פיצויים בגובה של עד 120,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

עדיין לא מבינים האם להגיש תביעה אזרחית או תלונה במשטרה? לקריאת מאמר נוסף בנושא, לחצו כאן.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן