תלונה על הטרדה מינית בעבודה

מה המעסיק נדרש לעשות לאחר שהוגשה תלונה?

החוק למניעת הטרדה מינית מגדיר באופן ברור את חובת המעסיק בהטרדה מינית בעבודה. עליו לנקוט באמצעים למניעת הטרדה מינית בסביבת היום יום של העבודה, גם אם היא בחו"ל, לערוך בירור כאשר מוגשת תלונה על הטרדה מינית בעבודה ואף לנקוט בהליכי משמעת ודרכי פעולה נוספות, ככל הנדרש.

כמו כן, נדרש מעסיק ליותר מ- 25 עובדים לפרסם תקנון ברור בנושא וליידע את כל עובדי החברה ומנהליה באשר לו.

במאמר הבא נסביר כיצד על המעסיק לפעול כאשר מוגשת תלונה על הטרדה מינית בעבודה, מה הצעדים שעליו לנקוט ומה התקנות בנושא מפרטות באשר לחובותיו.

טיפול בהטרדה מינית בעבודה

הטרדה מינית בעבודה היא בעיה עולמית. זה יכול להיות קשה להתמודד איתה אבל יש דרכים לכך. הבעיה יכול להביא לתוצאות חמורות אצל הנפגעים כמו בעיות נפשיות, חרדה, דיכאון ומחשבות אובדניות.

חברות צריכות לנקוט בצעדים עבור טיפול בהטרדה מינית בעבודה. צריכה להיות להם מדיניות ברורה המגדירה הטרדה מינית ומתווה את התהליך לדיווח על מקרים כאלה.

בנוסף לכך, לחברות צריך להיות גם מנגנון תלונות פנימי בו עובדים יכולים לדווח על מקרים של הטרדה מינית ללא כל חשש מהשלכות.

מינוי אחראית להטרדה מינית במקום העבודה

על מנת להבטיח טיפול נאות בנושא הטרדה מינית במקום העבודה, נדרש מהמעסיק למנות אחראית בנושא, שמתאימה מבחינת הכישורים שלה, ניסיונה ומעמדה המקצועי, לרבות יחסי האנוש שלה.

החוק מדגיש כי המעסיק צריך למנות אחראית ממין נקבה, אלא אם יש סיבה מוצדקת לכך שבחר באחראי ממין זכר. הסיבה לכך היא, שהחוק נועד לתקן את אי השוויון בין המינים שבלט לפני כניסת תוקפו וכתוצאה ממנו רובן המכריע של ההטרדות הופנו כלפי נשים.

יצוין כי במידה ויש פחות מ- 25 עובדים בחברה, בעל העסק יוכל למנות את עצמו כאחראי הטרדה מינית.

טיפול בהטרדה מינית בעבודה

התפקידים של אחראית הטרדה מינית במקום העבודה

  • קבלת תלונות בגין הטרדה מינית במקום העבודה.
  • קיום בירור שנועד לתת למעסיק המלצות  באשר לאופן הטיפול בתלונה.
  • מתן ייעוץ, מידע והדרכה לכלל העובדים בחברה בנושא הטרדה מינית.

על המעסיק לוודא כי כל עובדי החברה יודעים מי האחראי לנושא הטרדה מינית במקום העבודה ומהם דרכי הגישה אליו, וכן יקל את הגישה אליו.

אופן בירור התלונה

אחראית למניעת הטרדה מינית בעבודה שהוגשה אליה תלונה נדרשת ליידע תחילה את האדם שמתלונן באשר לדרכי הטיפול המקובלים בחוק. על האחראית לקבל תלונה מפורטת בכתב, או להעלותה על הכתב לאחר שתוארה על ידי האדם שמגיש אותה. כמו כן, נדרש ממנה לבדוק האם היו עדים למקרה ולבחון כל מידע שהובאה לידיעתה.

במידה והאחראית בעלת עניין, התלונה תטופל על ידי אחראי אחר או מ"מ.

מרגע הגשת התלונה המעסיק מחויב להגן על האדם שהגיש אותה עד לסיום הבירור וההליכים שיינקטו לאחר מכן על מנת למנוע את הישנות המקרה (אם אכן אירע), להבטיח את בטחונו ובטיחותו של מגיש התלונה ולמנוע את שיבוש בירור התלונה. כמו כן, המעסיק יפעל להרחיק את האדם שהוגשה נגדו התלונה מהאדם שהגיש את התלונה ככל שניתן, וככל שנראה לנכון בהתחשב בנסיבות המקרה.

בתום תהליך הבירור נדרשת אחראית הטרדה מינית להגיש למעסיק ללא דיחוי סיכום בכתב עם המלצות מנומקות באשר לאופן הטיפול בתלונה.

על האחראית להטרדה מינית במקום העבודה מוטלת החובה לטפל בתלונה ללא דיחוי ולשמור על סודיות מוחלטת באשר לפרטי המעורבים ופרטי התלונה.

כיצד יפעל המעסיק לאחר סיכום הבירור?

  • לאחר בירור התלונה המעסיק מחויב ליידע את כל המעורבים במקרה באשר לכללי ההתנהגות הראויים במקום העבודה או בכל מקום אחר בו מתנהלים יחסי עבודה.
  • המעסיק נדרש להגן על האדם שהגיש את התלונה ולשמור על ריחוק בינו לבין מי שהוגשה נגדו התלונה.
  • מיד עם סיום הבירור נדרש לפתוח בהליכים משמעתיים כפי שהוגדרו בתקנון הטרדה מינית של החברה.

מה עושים כאשר לא מוגשת תלונה ומובא לידיעתו של המעסיק מקרה של הטרדה מינית?

במידה ויש חשד, חשש או שמועה באשר להטרדה מינית במקום העבודה, המעסיק מחויב ליידע את האחראית להטרדה מינית בכדי לעשות בירור בנדון.

במידה ואדם הגיש תלונה על הטרדה מינית בעבודה וחזר בו מדבריו, נדרשת אחראית הטרדה מינית לברר מהי הסיבה לכך.

לאחר הבירור נדרשת האחראית להגיש סיכום בירור, ובמידה והיא ממליצה, יש לנקוט בצעדים משמעתיים ולפעול כפי שפורט קודם לכן.

עם סיום הבירור ונקיטת הליכים משמעתיים, נדרש המעסיק לתת לאדם שהגיש את התלונה מכתב רשמי, בו מפורטים מסקנות הבירור שנעשה והפעולות שננקטו.

הוטרדת מינית במקום העבודה? יש לך כתובת!

הטרדה מינית במקום העבודה היא בין הנושאים המורכבים והרגישים ביותר. על מנת להגיש את התלונה, בין עבור עובד מטריד ובין אם עבור מעסיק מטריד מינית, הרי שנדרש להתגבר על חששות רבים כמו פגיעה בשכר, במעמד, במוניטין ועוד.

פנייה לעורך דין הטרדה מינית יבטיח לך שהתהליך ינוהל בדיסקרטיות וביעילות, באופן מקצועי ונטול הטיות.

בעזרת עורך דין מקצועי יינתן לך כל המידע שנחוץ לך כיצד לפעול ומתי, על מנת להבטיח את ביטחונם של העובדים והמשך עבודה פורה ויעיל במקום העבודה.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן