האם מי שהוטרד מינית זכאי להתפטר ולקבל את כספי הפיצויים?

המידע החשוב שאתם צריכים לדעת!

הטרדה מינית במקום העבודה עלולה ליצור סביבה מאוד לא נעימה ואף מאיימת, אשר מקשה על הקורבן לעבוד באופן מיטבי ואף עלולה לסכן את תחושת הביטחון שלו ובטיחותו.

ללא כל קשר לאופן שבו בוצעה ההטרדה, לנסיבות האירוע, היקפו והתדירות בו הוא אירע, העובד/ת אשר הוטרדו רשאים להתפטר ממקום העבודה מבלי שייפגעו זכויותיהם, בכללותם כספי הפיצויים שמגיעים להם, ובתנאי שעבדו לכל הפחות שנה במקום העבודה.

מקרים בהם העובד רשאי להתפטר ולקבל את כספי הפיצויים

נסיבות מסוימות עשויות להצדיק את התפטרות העובד ולזכות אותו בקבלת כספי הפיצויים שמגיעים לו:

1עיכוב תשלום או אי תשלום בעבור עבודתו – מצב המכונה בשפה המקצועית "הלנת שכר".
2אי תשלום של דמי הבראה, חופשה שנתית או כל תנאי סוציאלי אחר, רבות אלו הכלולים בצווי הרחבה או הסכמים קיבוציים.
3שינוי מקום העבודה למקום אחר.
4התקנה של מצלמות במקום העבודה מבלי שהעובד יהיה מודע לכך או מעקב אחר העובד וכל סוג של פגיעה בפרטיותו.
5כל שינוי בהיקף המשרה או בשעות העבודה של העובד, הורדה בדרגה ופגיעה בשכר העובד.
6הרעה בתנאי העבודה כמו מעבר למשרד קטן יותר ללא אוורור או מערכת מיזוג.
7יחס מבזה או משפיל במקום העבודה.
8הטרדה מינית במקום העבודה.

הטרדה מינית היא בגדר הרעה בתנאי העבודה של העובד?

לפי סעיף 11(א), התפטרותו של עובד בשל הטרדה מינית נכללת תחת "הרעה מוחשית" בתנאי העבודה וההעסקה שלו. בשל נסיבות אלו לא ניתן לדרוש מהעובד שימשיך לעבוד במקום העבודה.

מה החוק קובע?

הטרדה מינית היא נסיבה אשר לא ניתן לחייב בגינה עובד להמשיך לעבוד במקום העבודה.

אם עובד החליט לסיים את עבודתו עקב אירוע 1 או יותר של הטרדה מינית, הוא זכאי לקבל פיצויים בשל התפטרותו.

זכות העובד לקבל את כספי הפיצויים תקפה בתנאי שעבד שנה שלמה במקום העבודה או יותר, ובתנאי שיש קשר ישיר בין ההטרדה שבוצעה להתפטרותו של העובד. פרט לכך, העובד שמתפטר מחויב לתת הודעה מוקדמת של שבועיים מראש, ובה להתריע את המעביד באשר לסיבת התפטרותו, וזאת בכדי לאפשר לו לתקן את המצב.

במקרים בהם ברור שהמעסיק לא יכול לתקן את המצב, העובד רשאי להתפטר ללא התרעה מוקדמת.

עובדת התפטרה בעקבות הטרדה מינית בעבודה

השלכות עבור העובד שהוטרד מינית במקום העבודה

עובד שהוטרד מינית יכול לחוות קשיים נוספים בסביבת העבודה. ביניהם כלולים יחס עוין מפני עמיתים לעבודה, שיפוטיות או פגיעה במעמדו. השלכותיה של הטרדה מינית במקום העבודה יכולות להתבטא בפן הרגשי, הנפשי והמנטאלי ולהשליך על מצב בריאותו, תפקודו ואף יכולתו של העובד להשתכר בצורה מיטבית.

איך להתפטר מבלי לפגוע בזכויות העובד?

תהליך ההתפטרות דורש זהירות יתרה. פרט לכך שנושא ההטרדה המינית דורש רגישות גבוהה, חשוב מאוד לוודא שהכל מתבצע באופן חוקי ותקין, וככל שניתן – מהיר, יעיל ודיסקרטי.

בכל מקרה, חשוב מאוד לשמור על אווירה נעימה וכמה שפחות עוינת, אך מכיוון שהתפטרותו של עובד, במיוחד בנסיבות של הטרדה מינית, עשויה להתלוות לאמוציות, כדאי להיעזר בעורך דין הטרדה מינית, שיוכל להבטיח טיפול מקצועי ונאות.

האם על המעסיק חלה אחריות למניעת הטרדה מינית בעבודה?

עורך דין שמתמחה בנושא ההטרדה המינית יוכל לבחון גם את אופן התנהלות הארגון סביב הנושא, והאם המעסיק עמד בחובותיו בכדי למנוע הטרדה מינית במקום העבודה.

החוק מטיל על המעסיק את האחריות גם למניעת הטרדה מינית בעבודה ומסדיר את האופן שבו עליו לטפל בתלונות של עובדים במקום העבודה. במידה ויתגלה כי המעסיק לא מילא את חובותיו, העובד רשאי לתבוע גם את המעסיק, ולכן כדאי מאוד לפנות לאיש מקצוע שיבדוק את הנושא בצורה מקצועית ויסודית.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן