הטרדה מינית בארגונים

הטרדה מינית בארגונים עשויה להתרחש בהקשרים שונים ומגוונים. מדובר בבעיה רצינית שאין להקל בה ראש. הטרדה מינית יכולה להוביל להשלכות חמורות הן על הארגון והן על קורבן ההטרדה. הטרדה מינית יכולה להיות פיזית, מילולית או אף בצורה של מבטים חודרניים ומשפילים.

ארגונים רבים החלו לנקוט באמצעים כדי למנוע הטרדה מינים במקום העבודה שלהם על ידי הכשרת עובדים כיצד לזהות ולהתמודד עם ההטרדה כאשר היא מתרחשת וכדי לדעת להבדיל אותה ממקרים אחרים כגון רומן בעבודה למשל. ארגונים עם מדיניות ברורה ונוקשה כלפי הטרדות מיניות מגלים אפס סובלנות כלפי התופעה וטוב שכך.

במאמר זה נסקור את ההקשרים השונים בהם יכולה להתרחש הטרדה מינית בתוך הארגון ונעמוד על ההשלכות החמורות שאקט זה מייצר כלפי המטריד וגם כלפי הארגון.

הטרדה מינית בארגונים

כיצד מתרחשת הטרדה מינית בארגונים

כאמור, הטרדה מינית בארגונים יכולה להיות פיזית, מילולית או בלתי מילולית. להלן נציג פירוט ודוגמאות של התנהגויות הנחשבות להטרדה מינית.

הטרדה מינית פיזית

הטרדה מינית פיזית יכולה לבוא לידי ביטוי במגע פיזי בעל אופי מיני במקום העבודה. הפעולה הזו יכולה להתבצע במקריות, כבדרך אגב בצורת ליטוף, חיבוק, עיסוי וכדומה. יש לזכור שכל פעולה פיזית שכזו, גם אם היא אמורה להיות נעימה, עשויה להוות הטרדה מינית אם היא נעשית בניגוד לרצון האדם שכלפיו היא מבוצעת.

אולם, על פי החוק, גם אם אדם אינו מראה במפורש שהוא אינו מעוניין בביצוע הפעולה, היא עשויה להוות הטרדה מינית. זאת מכיוון שפעמים רבות אותו אדם לא ירגיש בנוח להראות בצורה מפורשת שהוא אינו מעוניין.

הטרדה מינית מילולית

הטרדה מינית מילולית יכולה להתבטא בהצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסויות בעלות אופי מיני, הערות מיניות מבזות ומשפילות או שימוש בביטויים בעלי תוכן מיני. באופן כללי, החוק מגדיר הטרדה מינית מילולית כהתייחסות בעלת הקשר מיני המתרחשת בניגוד לרצונו של אדם.

אולם, כאשר מדובר במקרה של ניצול יחסי מרות בארגונים ההגדרה נוקשה יותר – עובד או עובדת המרגישים מוטרדים מהתייחסויות חוזרות של המעביד, אינם צריכים להראות בצורה מפורשת שהם לא מעוניינים בכך והחוק יעמוד לצידם.

הטרדה מינית בלתי מילולית

הטרדה מסוג זה עשויה לבוא לידי ביטוי בצורת שפת גוף, רמיזות או הצגת תכנים פורנוגרפיים למשל. הטרדה מסוג זה נקראת לעיתים בלשון החוק התייחסות מופנית. כלומר, גם אם ההתייחסות אינה מופנית ישירות לנפגע, היא עשויה להוות הטרדה מינית בעקיפין.

למשל כאשר מנהל צופה בתכנים פורנוגרפיים במחשבו ועובדת שלו עוברת לידו ונאלצת להיחשף לתכנים הללו, מדובר בסוג של הטרדה מינית, גם אם היא בלתי מכוונת.

לקריאה נוספת על התנהגויות הנחשבות להטרדה, לחצו כאן.

השלכותיה של הטרדה מינית על הארגון

הטרדה מינית בארגונים עשויה להיות בעלת השלכות כלכליות קשות על הארגון. עלויות משפטיות, פרסום בהקשרים שליליים, קושי בגיוס עובדים חדשים ובשימור עובדים קיימים הם רק חלק מהבעיות איתן יצטרך להתמודד ארגון שמבוצעות בו הטרדות מיניות. משום כך, ארגונים רבים יותר ויותר מאמצים לעצמם תקנון למניעת הטרדה מינית על מנת למנוע ככל הניתן את התופעה ואת השלכותיה החמורות.

חשיבותו של תקנון למניעת הטרדה מינית בארגונים

ברמת העיקרון, כל מעסיק מחויב להביא לידיעת כל ממונה וכל עובד את האיסור על הטרדה מינית בעבודה. תקנון למניעת הטרדה מינית הוא האמצעי שדרכו מעסיקים מעבירים לעובדיהם את המסר החשוב הזה. סוג התקנון נקבע לפי מספר העובדים בכל עסק. עסק קטן עד 25 עובדים יכול להסתפק בתקנון סטנדרטי לדוגמא.

עסק של מעל 25 עובדים, חייב לבצע התאמות של התקנון למבנה הספציפי של הארגון ולניואנסים הקיימים בו. כמו כן, במקרה זה מחויב הארגון לפרסם את התקנון במקום גלוי לעין, במספר שפות וביותר ממקום אחד. על מנת לכתוב את התקנון בצורה מקצועית ויעילה מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין הטרדה מינית.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן