ההבדל בין חיזור להטרדה מינית

הכרזה על משיכה מינית, יד מונחת על הברך או הודעת טקסט פלרטטנית – מהאדם הנכון בזמן הנכון, יכולים לגרום לכם להרגיש נהדר. אולם, מהאדם הלא נכון או בזמן הלא נכון, טקסט עמוס רמיזות הופך למצמרר ומגע לא רצוי יכול לגרום לכם להרגיש לא בנוח ולהתבייש.

הדיון העולמי סביב ההגדרה של הטרדה מינית לא פסח על ישראל, וגם אצלנו נחקקו חוקים חדשים בנושא. עם זאת, עדיין לא ברור לחלוטין, היכן עובר הקו הדק שבין חיזור או פלירטוט להטרדה.

אכן הגבול בין השניים מאוד דק, וכדי להבטיח שתישארו בצד הנכון, כדאי שתקראו את הדברים הבאים.

מהי משיכה מינית בעבודה?

משיכה מינית בעבודה היא כאשר אדם אחד מרגיש משיכה לאדם אחר מהמין השני במקום העבודה, זה יכול להיות בצורת עמית לעבודה או בוס. היא מתבטאת לרוב באמצעות קשר רגשי או פיזי בין שני אנשים, שעלול להוביל להטרדה מינית במקום העבודה.

משיכה מינית בעבודה היא מציאות בלתי נמנעת עבור אנשים רבים. אבל, חשוב לדעת מה אתה יכול לעשות כדי לנהל את הרגשות האלה ולהישאר מקצועי.

איך להבטיח שתישארו בצד הנכון?

מומחים במערכות יחסים מבהירים, כדי לקיים אינטראקציה עם מישהו/י לצורך פגישה שאינה אפלטונית, צריך לפלרטט. זה יכול להיות חיוך, מחמאה ואפילו פנייה ישירה, אך חשוב לעשות זאת בסביבה הנכונה ובתזמון הנכון, ולהימנע לעשות זאת כאשר המעשה אינו צפוי.

פלירטוט שובב ולא אלים יכול להיות מאוד מחמיא ולקדם משיכה בין אנשים. על מנת לשמור עליו ידידותי ולא מזיק, הוא צריך לשדר ידידותיות, ואת הקרבה והאמון בדרך כלל יש לבנות בהדרגה. חיבוק ידידותי בסיום הדייט או נשיקה על הלחי הם דרך מכובדת להביע עניין. עם בחירת המילים הנכונות, הפרטנר/ית שלכם עשויים לפלרטט בחזרה.

משיכה מינית בעבודה - ההבדל בין חיזור להטרדה מינית

מתי החיזור הופך להטרדה מינית?

כאשר החיזור לא רצוי ומתמשך, או כאשר אחד הצדדים הולך רחוק מידי מהר מידי, בין אם בדרך שבה הוא אומר או עושה את הדברים, החיזור יכול להתפרש כמשהו מטריד.

במסגרת סדנאות מין ומערכות יחסים לבני נוער ומבוגרים מתארים רשימה ארוכה של דברים שעשויים להתפרש כהטרדה, ביניהם נגיעה ללא הסכמה, שריקות, מחוות והערות מיניות, שימוש בעמדת כוח או אמון כדי לדבר בצורה שאינה הולמת, התקדמות מינית שאינה רצויה ומוסכמת על שני הצדדים ועוד.

האם הטרדה מינית לא חוקית?

אף על פי שהטרדה מינית לא נחשבת לעבירה פלילית בפני עצמה, סוגי התנהגויות שמגיעים להטרדה מינית עלולים להיות פליליים לפי סעיפי חקיקה שונים.

הנה מספר דוגמאות לכך:

  • שיחות טלפון והודעות לא רצויות
  • ביקורים בבית או בעבודה שלא למטרות מקצועיות
  • צילום ושליחת תמונות אישיות
  • התקדמות מיניות לא רצויות
  • הערות מתמשכות ומציקות
  • שליחת מכתבים, מיילים והודעות מגונות, פוגעניות או מאיימות במדיה חברתית ובהודעות טקסט.
  • נגיעה לא רצויה של מי שזוכה לסיפוק מיני, למשל בתחבורה ציבורית.

עם זאת, כל מי שמוטרד מינית במקום העבודה מוגן על ידי החוק, והתיק מנוהל כעניין אזרחי ולא פלילי בבית הדין לעבודה. הטרדה מינית מילולית בעבודה או פיזית היא עבירה שיש לטפל בה באופן מקצועי ודיסקרטי. לשם כך יש לפנות לעורך דין הטרדה מינית.

לקריאה נוספת על רומן במקום העבודה בקרו כאן.

מדוע מתרחשת הטרדה מינית?

אפשר להאשים בהיקף התופעה את התרבות, את הפתיחות או את חופש הביטוי, את סרטוני המוזיקה, סרטי הגישה לפורנו, הנורמליזציה של שליחת תמונות מיניות בניידים ועוד, אך כל אשמה שלא תמצאו, אין בה כדי להצדיק את המעשה.

בשנים האחרונות אנו עדים למודעות הולכת וגדלה סביב נושא זה הן בקרב נשים שמתלוננות על הטרדה מינית בעבודה, ידועניות שהוטרדו בתעשייה ואף גברים שהוטרדו על ידי אנשי הקהילה הגאה. אין ספק שהתופעה רחבת היקף, וסביר להניח שאיננו מודעים להיקפיה במלואם. עם זאת, הגברת המודעות וחשיפת מקרים שונים מאפשרת לקורבנות רבים לצאת מהארון ולדרוש שייעשה עמם צדק.

האם יכול להיות שה"מטריד" לא התכוון?

בהחלט כן. אולם, אין זה מצדיק את המעשה, ויש לבחון כל מקרה לגופו. במקרים מסוימים אף אחד מהצדדים לא חף מאשמה, אך עדיף להיזהר מאשר להצטער.

אומנות החיזור דורשת הבנה של ניואנסים דקים – מחוות, שפת גוף, הבעות פנים, אינטונציה ועוד. כמו כן, היא דורשת רגישות והקשבה, וכדי להיות בטוחים, תמיד כדאי לשאול את הצד השני, האם זה נעים לו, והאם הוא רוצה בכך.

שאלות ותשובות נפוצות

כיצד להשאיר את החיזור בגדר פלירטוט מבלי לעבור את הגבול?

פלירטוט שובב ולא אלים יכול להיות מאוד מחמיא ולקדם משיכה בין אנשים כאשר זה נעשה בידידותיות ובנעימות. הגבול הוא מאוד דק ולכן יש להקשיב בערנות, לזהות ואף לשאול את הצד האדם שממול האם הוא מרגיש בנוח.

באילו מקרים חיזור או פלירטוט יחשבו כהטרדה מינית?

נגיעה ללא הסכמה, שריקות, מחוות והערות מיניות, שימוש בעמדת כוח או אמון כדי לדבר בצורה שאינה הולמת, התקדמות מינית שאינה רצויה ומוסכמת על שני הצדדים ועוד.

האם חיזור לא רצוי וללא הסכמה נחשב לעבירה פלילית?

הטרדה מינית לא נחשבת לעבירה פלילית בפני עצמה, אך ישנם סוגי התנהגויות שעלולים להיות פליליים כמו: שיחות טלפון והודעות לא רצויות, ביקורים בבית או בעבודה שלא למטרות מקצועיות, צילום ושליחת תמונות אישיות, התקדמות מינית לא רצויה ועוד.

מה ניתן לעשות כאשר החיזור ה"נעים" הפך להטרדה מינית?

הטרדה מינית מילולית או פיזית בעבודה היא עבירה שיש לטפל בה באופן מקצועי ודיסקרטי. לשם כך יש לפנות לעורך דין הטרדה מינית.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן