חוק התיישנות הטרדה מינית בעבודה

ההתייחסות בחקיקה בנוגע להתיישנות הטרדות מיניות התפתחה והשתנתה בשנים האחרונות. שינוי זה קרה בהתאם לשינוי התודעתי שחל בחברה הישראלית ובעולם כולו, בנוגע להטרדות מיניות, חומרתן והבנת גודל היקף התופעה.

התפתחויות אלו חלו בין היתר, בנושא שינוי תקופת ההתיישנות לתביעות על הטרדות מיניות. במאמר זה נסביר אלו שינויים חלו בחקיקה, מתי חלה התיישנות ומה ההבדל בין התיישנות בהליכי תביעה פליליים ואזרחיים. 

מהי התיישנות

התיישנות היא פרק זמן קבוע בחוק בו מוגדר המועד האחרון בו ניתן לנקוט הליכים משפטיים (פליליים או אזרחיים), בעקבות הפרות חוק שונות. כבסיס לחוק, עומדת ההנחה כי אם נגרם עוול או עבירה משפטית לאדם, יש לקיים את ההליכים המשפטיים בהקדם.

המחוקק מבין את הרגישות במקרים רבים בהגשת תביעה ועל כן הגדיר מספר שנים קבוע בו ניתן לנקוט צעדים משפטיים, אך על מנת למנוע עיוות דין לצד השני, נתן מסגרת זמן קבועה לכך (כיון שהיכולת להתגונן מפני טענות על דברים שקרו לפני שנים רבות קשה בהרבה).

התיישנות הטרדה מינית בעבודה

התיישנות עבירות הטרדה המינית בפן הפלילי

ישנו שוני בתקופת ההתיישנות בין קיום הליכים פליליים להליכים אזרחיים.

באשר להתיישנות הליכים פליליים יש לעשות הבחנה בין שני סוגי עונשים המצויים בחוק.

  1. עבירה מסוג "עוון" –  על כל עבירה של הטרדה מינית מוגדר בחוק עונש מאסר של שנתיים (למעט התנכלות והתנכלות הנעשית בנוסף להטרדה מינית). עבירה כזו, נקראת בחוק עבירת "עוון" ותקופת ההתיישנות שלה עומדת על 5 שנים. כלומר, לאחר חמש שנים, לא יהיה ניתן להגיש כתב אישום.
  2. עבירה מסוג "פשע" – כאשר מדובר על התנכלות או עבירה של התנכלות בנוסף להטרדה מינץ, עונש המאסר נע בין שלוש לארבע שנים. תקופת ההתיישנות של עבירות "פשע", עומדת על 10 שנים. כלומר, לאחר 10 שנים מיום ביצוע העבירה, לא יהיה ניתן לנקוט הליכים פליליים.

התיישנות עבירות הטרדה מינית בפן האזרחי

על פי החוק למניעת הטרדה מינית (1998), עד שנת 2012, תקופת ההתיישנות בגין הטרדה מינית להליכים אזרחיים עמדה על שלוש שנים בלבד (להבדיל מהתיישנות אזרחית רגילה של שבע שנים).

עיוות זה תוקן, והחל משנת 2012, נכנס לתוקף תיקון בחקיקה שקבע כי תקופת ההתיישנות להטרדה מינית תהיה זהה לתקופת ההתיישנות במוגדרת בחוק ההתיישנות- כלומר, שבע שנים.

חשוב לציין כי גם בהליכים פליליים וגן בהליכים אזרחיים, תקופת ההתיישנות מתחילה להיספר מהיום בו נוצרה העילה, כלומר, מעשה ההטרדה המינית.

לקריאה נוספת על ההליכים המשפטיים שניתן לנקוט – תביעה אזרחית או תלונה במשטרה.

אירועי התנכלות והטרדה מינית בעבודה שחלקם התיישנו וחלקם לא

כשמדברים על הטרדה מינית בעבודה ישנם אירועים מתמשכים שחלקם עברו את תקופת ההתיישנות וחלקם לא, לדוגמא, הצעה מינית שהוצעה לפני ההתיישנות שבעקבותיה חלו הרעה בתנאי העבודה ואף פיטורים (בתקופה שעוד לא התיישנה). או, הצעות מיניות חוזרות אשר הצעה אחת התיישנה וההצעה שאחריה (המשמשת למעשה כעילה להטרדה מינית), לא התיישנה.

לפי בין הדין הארצי לעבודה, אם מדובר בהתנכלות ובפגיעה מתמשכת בתנאי העבודה, ייתכן והאירועים יחשבו כאירוע הטרדה מינית אחד לצורך בחינת ההתיישנות.

עברתן הטרדה מינית ואתן לא בטוחות אם עברה תקופת ההתיישנות? פנו לייעוץ משפטי בהקדם

במקרה וחוויתן הטרדה מינית לפני מספר שנים ואתן לא בטוחות אם עברה תקופת ההתיישנות, מומלץ לפנות לעורך דין הטרדה מינית בהקדם.

בפגישה אישית ודיסקרטית, עורך דין מנוסה בתחום יידע לסייע לכן להבין האם ניתן לנקוט הליכים משפטיים והאם במקרה שלך חל אחד החריגים המגדרים בחוק.

אל תאבדו זמן יקר, פנו אלינו לתאום פגישת ייעוץ ונקיטת הצעדים המיידים שיש לבצע.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן