דוגמאות להטרדה מינית בעבודה

חוק איסור הטרדה מינית חולל מהפכה בתחום שטרם חיקוקו לא נתן מענה של ממש למי שסבלו מהתנהגות מינית לא הולמת שלא כללה בהכרח מגע או כפייה גופנית. אחד ההסדרים הייחודיים בחוק, יצר כללים ברורים ביחס למותר והאסור במקום העבודה תוך הגדרת התנהגויות מסוימות כהטרדה מינית, לצד הטלת סנקציות מחמירות על אדם הנוהג בניגוד להוראות החוק.  

הטרדה מינית – מה אומר החוק

סעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית מונה מספר התנהגויות אשר נחשבות הטרדה אסורה ובלתי חוקית. בין ההתנהגויות האלו, מנויות התנהגויות שנחשבו קודם לכן כעבירה פלילית כגון מעשים מגונים או סחיטה באיומים, אולם שיוכם תחת הקטגוריה של הטרדה מינית, פתח בפני הקורבן אפשרות להגשת תביעה אזרחית בצורה פשוטה יותר.

דוגמאות להטרדה מינית בעבודה

הטרדה מינית והצורך בהפגנת התנגדות להטרדה

בעקבות חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, התנהגויות שקודם לכן לא נחשבו פליליות, הפכו בעקבות החוק לאסורות. כך למשל, התייחסות מינית חוזרת ונשנית והצעות בעלות אופי מיני הוגדרו כעבירה פלילית ועוולה אזרחית, אם המטריד המשיך לבצען לאחר שהובהר לו מצד המוטרד כי הוא מתבקש להפסיקן.

יחד עם זאת, החוק מונה מספר אינטראקציות ומערכות יחסים שבמסגרתן התנהגות מטרידה באופן חוזר ונשנה תתגבש לכדי עבירה, גם ללא הבעת התנגדות מצד המוטרד. ישנן מספר דוגמאות להטרדה מינית בעבודה המהוות הסדר ייחודי שאינו דורש הבעת אי הסכמה.

הנה מאמר מעולה המסביר על ההבדל בין חיזור להטרדה מינית.

המקרה המיוחד של דוגמאות להטרדה מינית בעבודה

יחסי עבודה כוללים מעצם טבעם מידה של מרות וכפיפות של העובדים בדרג מסוים לאלו המועסקים בדרג גבוה יותר. במערכת יחסים זו, לעובד הבכיר יש שליטה על שכר העובד הזוטר, על אפשרויות קידומו ועל רווחתו במקום העבודה.

מסיבה זו קובע החוק למניעת הטרדה מינית, כי דוגמאות להטרדה מינית בעבודה כגון הערת הערות בעלות אופי מיני או הצעת הצעות בעלות אופי מיני לעובד במקום העבודה, תוך ניצול יחסי המרות בעבודה, נחשבות לעבירה של הטרדה מינית ללא צורך בהבעת התנגדות מצד העובד או העובדת.

הטרדה מינית – עבירה פלילית ועוולה אזרחית

החוק למניעת הטרדה מינית קובע כי הטרדה מינית במקום העבודה עשויה לחשוף את מבצעה לעונש של עד 5 שנות מאסר, לצד עונשים נלווים כגון מאסר על תנאי, קנס ופיצוי לנפגע העבירה. לצד זאת, מאפשר החוק הקלה בתביעת פיצוי כספי מהמטריד.

על פי החוק, ניתנת בידי בית המשפט בית המשפט הדן בתביעה בגין הטרדה מינית, האפשרות לחייב את המטריד בפיצוי בסכום של עד 120,000 ₪ וזאת מבלי לחייב את התובע בהוכחת קיומו של נזק הנובע מההטרדה.  

לקריאת מאמר נוסף המדבר על עונש על הטרדה מינית בעבודה.

התמודדות עם הטרדה מינית במקום העבודה – רק בליווי מקצועי

בידי אדם אשר נפל קורבן להטרדה מינית במקום עבודתו, נתונות מספר דרכי פעולה המאפשרות מיצוי מלא של זכויותיו.

עורך דין הטרדה מינית בעבודה מטעם המשרד של עו"ד הלפגוט-אדרי הוא הכתובת לקבלת מענה וליווי משפטי מלא, לצורך קבלת החלטות נכונות עבור נפגע העבירה באפיק הפלילי והאזרחי.  

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן