מתי אפשר לתבוע את מקום העבודה על הטרדה מינית

בשנים האחרונות חל שינויי תודעתי מבורך בנושא ההטרדות המיניות. עקב מחאות ציבוריות רבות, שבראשן עמדה מחאת "Me Too", יותר ויותר נשים וגברים אשר חוו הטרדה מינית עושים צעד קשה לפעמים אך בעל חשיבות גדולה מעין כמותה של תביעת מקום עבודה על הטרדה מינית ומגישים תלונה על ההטרדה המינית שעברו.

למרבה הצער, אחד המקומות השכיחים שבהם מתרחשות הטרדות מיניות הוא מקום העבודה.  עובדים ועובדות התובעים את מקום העבודה בעקבות הטרדה מינית שחוו, דורשים לקבל פיצוי כספי על הנזק ההשתכרותי או הנזק הנפשי שנגרם להם. בכדי שתוכלו לקבל את מלוא הזכויות המגיעות לכם כחוק, במאמר הבא נסביר מתי ניתן לתבוע את המעסיק על הטרדה מינית שחוויתם, מהו התהליך ומתי כדאי לקבל ייעוץ משפטי בנושא.

תביעת מקום עבודה על הטרדה מינית

הטרדה מינית- הגדרה בחקיקה

הטרדה מינית הינה פגיעה בכבוד האדם, בזכותו לשוויון ובפרטיותו.

על פי החוק למניעת הטרדה מינית (התשנ"ח,1998), הטרדה מינית הינה אחד מן המעשים הבאים:

  • סחיטה מינית- סחיטה באיומים בעלת אופי מיני.
  • מעשים מגונים- מעשה שמטרתו גירוי, סיפוק, או ביזוי מיני.
  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני ללא סימן לעניין מהצד השני.
  • התייחסות מילוליות חוזרות המתמקדות במיניותו של האדם .
  • ניצול יחסי מרות.
  • פרסום תצלום, סרט או הקלטה, המתמקד במיניותו של אדם, ללא הסכמתו.
  • התייחסות (אפילו חד פעמית) לאדם הנוגעת למינו או למיניותו, או לנטייתו המינית.

מתי ניתן לתבוע פיצויים ממקום העבודה על הטרדה מינית

תביעת מקום עבודה על הטרדה מינית יכולה להתבצע כתביעה אזרחית או תלונה במשטרה. הגשת תלונה במשטרה הינה תהליך תביעה פלילית אשר יכול להסתיים במאסר, עבודות שירות וכן פיצויי כספי. תביעה אזרחית הינה תביעת פיצויים אשר בסופה ייקבע אם ישנה עילה לקבלת פיצויים ומה סכומם.

במקרה של תביעה כספית על הטרדה מינית שהתרחשה במקום העבודה, ניתן לתבוע גם את המטריד וגם את מקום העבודה על הנזק שנגרם לכם. לאחרונה קבע בית הדין לעבודה, כי כאשר תובעים את המעסיק, חובה להגיש תביעה נגד המטריד. במקרה ואין למטריד את האמצעים הנדרשים בכדי לשלם פיצויים, מקום העבודה יידרש לשלם את הפיצוי הכספי שכן האירוע קרה במסגרת העבודה.

לפי החוק למניעת הטרדות מיניות, מקום העבודה יישא באחריות להטרדה מינית שעשה עובד מטעמו במסגרת העבודה, רק אם לא מילא כראוי את חובותיו על פי חוק. כלומר, אם המעסיק עמד בדרישות החוק למניעת הטרדה מינית, עילת התביעה כנגדו תהיה חלשה, אם בכלל.

חובותיו של מעסיק על פי החוק למניעת הטרדות מיניות

ראשית, על המעסיק לנקוט צעדים הנדרשים בכדי למנוע הטרדה מינית במקום העבודה, ובין היתר לספק דרך יעילה להגשת תלונה. בנוסף, במקרה של הגשת תלונה עליו לטפל ביעילות במקרה של הטרדה או התנכלות שידע אודותיהם, וכן לעשות כל שביכולתו בכדי למנוע מעשים שכאלה בשנית.
על מקום העבודה לפעול לתיקון הפגיעה שנגרמה עקב ההטרדה או ההתנכלות שהתרחשו.

מעביד המעסיק יותר מ-25 עובדים נדרש לקבוע תקנון המביא את עיקרי החוק על הטרדה מנית במסגרת העבודה ויפורטו בו דרכי הגשת תלונה ותהליך הטיפול בה.

חוויתן או חוויתם הטרדה מינית במקום העבודה? פנו לייעוץ משפטי!

למרבה הצער, הטרדה מינית בעבודה הינה אירוע שכיח, הדורש טיפול בהקדם האפשרי. אחד הצעדים הנדרשים בכדי למגר את התופעה המאוסה הזו, הינו דרישה ממקומות העבודה לייצר סביבת עבודה אשר אינה מאפשרת וקל וחומר אינה מעודדת הטרדה מינית.

במקרה של הטרדה מינית בעבודה, ניתן לדרוש פיצויים המעסיק רק אם הוא הפר את החוק להטרדה מינית ואינו עמד בדרישות המצוינות בחוק.

פנייה לייעוץ משפטי, ולעו"ד הטרדה מינית המתמחה בנושאים אלו, תעזור לכם למקסם את הזכויות המגיעות לכם, ותעזור בכדי לברר האם המעסיק עמד בדרישות המצוינות בחוק והאם יש עילה לתביעה נגדו.

שתפו ב:

/ 5.

אתם לא לבד!
צרו קשר עוד היום
טיפול וייצוג בהטרדות מיניות בעבודה

משרד עורכי הדין הלפגוט אדרי ושות’, הינו משרד בוטיק המתמחה בליווי, טיפול וייצוג בתיקים מורכבים של הטרדה מינית במקום העבודה. המשרד הוקם על מנת ליצור סביבה נעימה, בטוחה ומקצועית בסביבת העבודה. אתם לא לבד! הצוות שלנו מיומן בטיפול במקרים של הטרדה מינית בצורה רגישה אך יעילה. אנו עוסקים בחינוך באמצעות הרצאות, ייצוג נפגעי הטרדה מינית בערכאות משפטיות וליווי כולל ותומך.

דילוג לתוכן